Jeg har nu set youtube film med Vibe Aakrog og Jeppe Egendal omkring Transfer og læst insprationshæftet fra Metropol. Det jeg hæfter mig ved er Vibe Aakrogs pointe om hvor svært det kan være for eleverne at anvende/overføre det lærte til deres egen praksis.. hvad skal de bruge det til? Lige nu er jeg selv elev og kan godt sætte mig selv i deres sted.. Jeg ved selvfølgelig godt hvad jeg skal bruge den undervisning jeg skal modtage til og hvilken gavn det kan have i min undervisning, men lige det med at lave transfer til min konkrete undervisning vælter rundt i hovedet på mig.
Jeg beroliger mig selv med, at vi kun lige er gået i gang og at det er helt okay at være rundtosset når man starter op på noget nyt..(det må I gerne bekræfte mig i!)
Efter dagens læsning hæfter jeg mig ved nogle konkrete sætninger:
- Digitalisering er ikke et mål i sig selv, men målrettet og klog digitalisering af EUD er til gavn for elevernes læring
- Det tværgående forskningssamarbejde er af vigtig betydning for erhvervs skolerne
- Det er vigtigt at underviseren er klædt på til opgaven og tager ejerskab for de digitale løsninger og den praktiske implementering.
Det fik mig til at kontakte Herningsholm Erhvervskoles Pædagogiske udviklingskonsulent, for at høre skolens værdier omkring digitale teknologier i undervisningen. Heldigvis læner de sig op af de ovennævnte udsagn (det var heldigt..) Værdigrundlaget er sat og udviklingen er i gang.
Umiddelbart bruger jeg flere digitale medier/programmer end jeg troede, spørgsmålet er så, om jeg rammer plet i forhold til min didaktik...
Jeg glæder mig til på fredag, hvor teorierne bliver konkrete i forhold til min undervisning.
vigtigt at du har fokus på, at digitalisering kun skal bruges hvis det giver mening. hvordan tænker du, du kan hjælpe eleverne med transfer - kan digitale teknologier være en hjælp?
SvarSletJeg kunne lave en opgave, hvor eleven skulle filme en situation, der kunne være hændt på praktikstedet, hvor læringsmålet for dagens undervisning er omdrejningspunktet. Opgaven kunne også bruges som et praktikum.
SvarSletEleven kunne også bruge sin Blog til at reflektere over, hvordan og hvornår hun vil bruge det lærte i en praktiksituation.