Jeg har fået en udfordring - eller måske er det bare en problemstilling...
Når jeg vender tilbage til undervisningen efter dette DEP modul, vil mit skema nogle dage - måske kun en gang i ugen, se noget anderledes ud.
Vi har på frisøruddannelsen kvote på vores optag. Det betyder at der er begrænsning på, hvor mange elever vi har mulighed for at starte op på Grundforløbet. I år har vi en kvote på 12 elever, og da vi laver opstart to gange om året, giver det - for den hurtige 6 ELEVER, pr halvår... Vi kan dog være heldige at der er elever der kommer ind med kontrakt, men det er ikke helt nok til, at det kan forsvares økonomisk på den lange bane.
Som løsning på denne situation, forsøger vi at arbejde i noget vi har døbt Flexrum, men som for mig egentlig bedst kan beskrives som differentiering i undervisningen - på alle måder.
En model, for en løsning vi har talt om er, at man som enkelt underviser, skal undervise to hold, eller to undervisere knyttet til tre hold. Vi har også talt om en model hvor to undervisere kan starte to hold op - et hver især, og efterfølgende kan den ene underviser overtage/varetage begge hold - og derved frigive en af underviserene til andre opgaver. Valget er faldet på den første model og når jeg kommer tilbage har jeg tre undervisningsdage, hvor jeg skal undervise GF2 sammen med 1. hovedforløb. Jeg har været så heldig denne gang, at vi har kunnet få skemaerne til at passe sådan, at det er den samme disciplin alle elever skal undervises i.
Dog er der nogle spørgsmål jeg tumler med:
- Når jeg skal undervise på to forskellige forløb, som har to forskellige sæt af målpinde/niveauer - hvordan kan jeg så differentiere min undervisning bedst?
- Hvordan bruger jeg min tilstedeværelse i lokalet bedst, så alle elever får et optimalt læringsudbytte?
- Kan jeg bruge elevernes kompetencer - eller mangel på kompetencer (i dette tilfælde, hvor GF2 ikke har stor kendskab til den disciplin vi skal arbejde med) til noget positivt - og hvordan vil eleverne være indstillet på en sådan udfordring?
- Skal jeg prøve at undervise dem som et hold, eller er det mest optimalt at dele dem?
- Får jeg nok forberedelsestid?
Som udgangspunkt er jeg ikke nervøs for mængden af elever. Det har vi afstemt, så jeg kommer ikke til at stå med nogle enorm store hold.
Disciplinen som jeg skal start op med er brush. Brush ligger under damearbejde og er i dette tilfælde, føntørring på øvelseshoved og ikke på en kunde.
Mine didaktiske overvejelser..
Jeg tænker det er vigtigt, at jeg starter med at kigge på de faglige målpindene for de to hold:
Grundforløb:
Eleven skal have kendskab til værktøjshåndtering i forhold til brush. De skal have kendskab til brush teknikker og fagudtryk i den forbindelse. Der bliver lavet løbende evaluering.
1. Hovedforløb:
Eleven skal kunne udføre en brush vha. forskellige teknikker. De skal have fokus på bevægelse og form og klædelighed. Der bliver lavet løbende evaluering. Forløbet skal bestås med BE/IB, afsluttes med karakter på 8hf.
Niveau: Rutine
Hypotesen for hvilke digitale hjælpemidler jeg kunne bruge..
På nuværende tidspunkt tænker jeg det kunne være spændende at arbejde med flipped learning. En undervisningsform, hvor man vender den klassiske undervisning på hovedet. Et filmet oplæg, som jeg har delt med eleverne på forhånd (alle hold i på vores uddannelse, har hver deres facebookgruppe, som vi bruger til at dele alle slags information i)
Jeg vil i sådan en opstartsfase som denne, have brug for at evaluere på elevernes udbytte af undervisningen. Her tænker jeg Socrative kan være en mulighed.
Min didaktiske problemstilling følger jeg op på i 2. del
spændende didaktisk problemstilling - hvordan vil du evaluere dem - tænker du, skal de samarbejde i grupper, hvodan vil præsentere undervisningsmaterialerne - hvad nu hvis gf2 er dygtigere end h1
SvarSlet