tirsdag den 21. marts 2017

Mulig løsning på mit didaktiske design - del 2

I præsentationen af mit didaktiske design, opremsede jeg nogle problematikker jeg hypotetisk kunne se ved didaktikken til undervisningen. Efter at have reflekteret over hvordan jeg kunne løse det didaktiske er her nogle bud.

Når jeg skal undervise på to forskellige forløb, som har to forskellige sæt af målpinde/niveauer - hvordan kan jeg så differentiere min undervisning bedst?

Flipped classroom konceptet kan hjælpe mig. Jeg påtænker at lave et oplæg til HF1 som en film. En PowerPoint med billeder, tekst og tale, som jeg vil lave i Office Mix (monologisk, multimodalt) efterfulgt af en film (remediering) som godt nok har engelsk tale, men som jeg laver en intro til, der fortæller lige præcis hvad det er mine elever skal holde fokus på i forhold til mål.

 Hvordan bruger jeg min tilstedeværelse i lokalet bedst, så alle elever får et optimalt læringsudbytte?

 Ved at bruge Flipped Classroom, på HF1, frigiver jeg tid, til at være tilstede og vise en demonstration hos GF2. Alle er i gang og ved hvad de skal lave - så der vil foregå læring. Når min demo. er afsluttet og GF2 er i gang med deres opgave, som vil være at lave en tro kopi af min (mesterlærer) vil jeg være til rådighed for dem der har brug for det.
I et undervisningslokale hvor knap 20 elever står og føntørrer vil der naturligt være en del larm. Samtidig plejer eleverne, når de har brug for min hjælp, at opsøge mig, dvs. de forlader deres plads og går rundt i lokalet. Det kan skabe en del uro og koncentrationsbesvær for nogle elever. For at skabe mere ro i lokalet, så alle kan arbejde, vil jeg udforme et sæt af kort i grøn, gul og rød til hver elev. Det giver dem mulighed for at indikere over for mig, om de har brug for hjælp, eller er helt klar på opgaven (Holmboe, Peter: Flip din undervisning, 2016) Med disse kort, forventer jeg der bliver plads til et endnu større læringsudbytte.

Kan jeg bruge elevernes kompetencer - eller mangel på kompetencer (i dette tilfælde, hvor GF2 ikke har stor kendskab til den disciplin vi skal arbejde med) til noget positivt - og hvordan vil eleverne være indstillet på en sådan udfordring?
Skal jeg prøve at undervise dem som et hold, eller er det mest optimalt at dele dem?

Jeg er meget spændt på, hvordan eleverne vil modtage konceptet om Flipped Classroom, samtidig med at de skal undervises med et andet hold på et andet niveau.
Jeg tænker at en fast struktur fra min side af, kan tilbageholde noget af den frustration der kunne opstå. Jeg overvejer at bruge modellen: Undervisningsloop


Jeg kunne rigtig godt tænke mig at de arbejde på tværs af niveauer, da jeg ved at det kan give god motivation og sidste ende god læring (Holm Sørensen) For GF2 vil det være læring i forhold til at observere nogle der lige har stået i samme situation og for HF1 eleverne opstår læringen i processen af at skulle lærer fra sig. Jeg håber at få noget tavs læring i spil.
Samtidig vil jeg gerne at eleverne skal arbejde kollaborativt og dialogisk - og at jeg hele tiden har elevcentrering for øje.

Mulig løsning:

I forhold til at arbejde kollaborativt, vil jeg gerne gruppere eleverne bedst muligt. Jeg har 7 GF2 elever og 14 elever på 1.hovedforløb. Umiddelbart tænker jeg, at en GF2 elev, går sammen med to hovedforløbselever. Det giver mig 7 grupper. For at sammensætte dem vil jeg lave en test på delmål. Er der nogle elever det ikke vil være optimalt for, må jeg revidere min gruppeformation. Den bekymring der umiddelbart dukker op, ved at vælge denne løsning er at grundforløbseleven vil være i undertal. Tidligere er sådanne bekymringer gjort til skamme. Jeg har ofte oplevet, at vores elever hjælper og respektere hinanden. De er gode til at tage hånd om hinanden og det er også noget vi som undervisere i afdelingen vægter højt. Så selv om bekymringen igen melder sig, er jeg fortrøstningsfuld. Jeg har haft overvejelser om at bruge en Resurseperson i gruppen, som kunne videndele, men jeg synes ikke det giver mening på det har niveau.

Får jeg nok forberedelsestid?

Den skemalagte situation jeg står med - to niveauer, en underviser, kan blive en udfordring i forhold til min forberedelsestid. For at løse den lige nu og her, kan jeg gøre brug af remediering. Jeg vil på sigt gerne udvikle mit eget materiale til undervisningen, men det tager tid at udvikle og måske opstår der også en læring for mig, ved at reflektere over det materiale jeg laver remediering over og elevernes opfattelse af det. Det kan være jeg kan springe de klassiske opstartsfejl over.

1 kommentar:

  1. Gode tanker - det er oplagt at lade eleverne give feedback på den video du anvender (som du ikke selv har produceret), og på dem du selv kommer til at producere - på den måde kan du lade dig inspirere, og samtidig gøre det under hensyn til hvad eleverne har brug for.

    Det er spændende hvordan du kan strukturere opgaven, så de to hold kan arbejde konstruktivt sammen på trods af niveauforskelle.

    SvarSlet